De zoektocht
Prima. Je zoektocht is begonnen want je hebt een bemiddelingsbureau uitgekozen en je weet ongeveer welke huurprijs je kan betalen. Goed, maar je budget is nog maar het begin van de tocht. Nu moet je bepalen waar je wil wonen, in welk deel van de stad en wat voor specifieke eigenschappen de woning voor jou het liefst moet hebben:
Hoeveel slaapkamers heb je nodig, begane grond of niet, gemeubileerd, gestoffeerd of kaal, modern of meer klassiek, hoe ver van je werk, een berging en/of fietskelder, parkeergelegenheid, heb je huisdieren, zelf je gas-water, elektriciteitsrekening betalen of niet, ben je bang voor muizen.
Het gaat er om, hoe specifieker je je wensen formuleert des te minder kans er is dat je woningen bezichtigt die niet aan je wensen voldoen. Dus hoe minder kans er is dat je je tijd verspilt. Neem de moeite en wees specifiek. Dit bespaart jou en ook ons veel tijd.
Wanneer je je hebt ingeschreven nemen wij contact met je op om je wensen te bespreken en het woningaanbod door te nemen. In overleg organiseren en plannen wij daarna een bezichtiging-route met voor jou geschikte woningen.
Inschrijven
Wat je ook zoekt, van studio tot villa, van woonboot tot woon/werkruimte tot volledig uitgerust kantoorpand, wij helpen je graag aan een nieuwe ruimte. Ga direct naar het inschrijfformulier.
Wat kost het?
Wanneer we, na een woningzoektocht met je, een geschikte woon- of werkruimte voor je hebben gevonden rekenen wij een maand huur (ex. BTW) voor de verleende diensten. Wij informeren je graag verder over de ins- en outs van deze dienstverlening.
Mocht onze dienstverlening zich slechts beperken tot het opstellen van een huurcontract, dan rekenen wij contract-/administratie kosten à €. 350,– ex.BTW.
Vaste lasten bovenop de maandelijkse huur.
Gas, elektriciteit, water en internet:
De door ons geadverteerde prijs is exclusief de kosten voor gas, elektriciteit, water en internet. Tijdens de ‘incheck’ noteren we de meterstanden op het ‘incheck-rapport’ en helpen we je met het aanmelden bij de nuts-bedrijven. Maandelijkse betalingen zijn op basis van geschat verbruik. Jaarlijks ontvang je een jaarafrekening, op basis van de meterstanden die je zelf moet doorgeven en wordt het geschat gebruik eventueel herzien. Mogelijk ontvang je geld terug als je verbruik in het voorgaande jaar lager is geweest dan het geschat verbruik of je ontvangt een extra nota als je meer hebt gebruikt dan het geschat verbruik. Het verbruik van gas, water en elektriciteit is sterk afhankelijk van je individuele behoeftes en gewoontes.
TV en Internet:
Aansluiting voor internet en t.v. is altijd mogelijk en de kosten zullen afhankelijk zijn van wat voor type aansluiting en wat voor abonnement je wil. Hoe snel moet je internet verbinding zijn? Hoeveel kanalen en welke wil je voor je t.v. ter beschikking hebben?
Gemeentelijke belastingen:
Iedereen met een vast adres betaald gemeentelijke belastingen. Deze belastingen zijn niet gebonden aan een woning, maar aan jou als inwoner van Amsterdam.
Voor alle huurders zijn de volgende Gemeentelijke Belastingen van toepassing:
- Waterschapsheffing (water tax, not to be confused with the payment of your use of water)
- milieuheffingen, waaronder rioolheffing (polution levy) en afvalstoffenheffing (refuse tax)
Meer informatie hierover vind je op www.amsterdam.nl/belastingen/.